El Mercat d’Artesania dels Monjos, que neix per acabar d’ampliar l’oferta comercial dels diumenges a aquest municipi de l’Alt Penedès, ha esdevingut un valor afegit per si mateix i els integrants de Fotografia en Fusta n’han format part des d’un bon començament.

El mercat ambulant dels diumenges als Monjos és una iniciativa va començar a funcionar ja fa 25 anys i que durant aquest temps s’ha convertit en un referent a nivell social i econòmic per al conjunt de la comarca. I això ha estat fruit de la tasca desenvolupada per un equip humà que ha treballat des del compromís, la constància i la implicació perquè això arribés a ser possible. Jordina Camps, tècnica de Turisme  i Desenvolupament Local a l’Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos, ens explica com – en el marc d’aquest procés – el 2013 neix la iniciativa de muntar un mercat artesanal mensual que aconseguís motivar als visitants a continuar més enllà del mercat d’intercanvi de productes tradicional, tot desembocant, en el seu recorregut, a l’avinguda comercial per excel·lència del municipi.

És de des de llavors que cada primer diumenge de mes un grup d’artesans – una part d’ells d’origen local – es desplacen fins als Monjos per sumar-se a aquest espai de trobada que, tot i que ha anat evolucionant amb el pas dels temps i en funció de les circumstàncies, manté la fidelitat d’un nucli de professionals que valoren l’esforç de l’administració local per convertir la iniciativa en un punt de referència i que estableix un diàleg amb l’objectiu de satisfer les necessitats i aprofitar l’experiència d’uns firaires que, de la mateixa manera que el municipi, desitgen atorgar prestigi al fenomen a partir de l’honestedat del que s’ofereix. Ambdues parts saben perfectament que només es pot avançar des del moment en que hi ha al·licients suficients per fer-ho: les vendes en són un factor determinant – per suposat -, però també la bona entesa i l’empatia mútua.

L’estructura de treball en aquest sentit és clara. Tal i com explica la Jordina Camps, “la col·laboració mútua té per objecte promocionar el mercat d’artesania, tot donant-li entitat i, perquè això sigui possible, les propostes es debaten i s’estableix la responsabilitat, per ambdues parts, de solucionar els problemes detectats i treballar per implantar les noves idees”. En aquests anys s’han anat resolent inconvenients a l’hora d’acompanyar als visitants fins al mercat d’artesania col·locant “senyalització especifica”, per exemple, però “han estat – comenta – nombroses les actuacions encaminades a seguir insistint i treballant perquè el projecte sigui un èxit i es dinamitzi la zona del Raval: reordenació, senyalització, publicitat,…

El mercat com a prioritat

Les diferents propostes incloses dins del mercat del diumenge als Monjos o bé en paral·lel han suposat la descoberta d’un motor econòmic i, des de fa uns anys, el consistori local ha impulsat els complements que es puguin idear al seu voltant no van en detriment de la seva evolució sinó, molt al contrari, contribueixen a la seva consolidació. Totes les activitats simultànies creades per aquest fi – el mercat d’Artesania n’és una de les més significatives, però també ho són d’altres que s’impulsen des del departament de Turisme – engresquen a cada vegada més “visitants de l’Àrea Metropolitana o bé a tots els que es desplacen des de les platges properes, tot depenent de l’època de l’any. Fins i tot durant l’estiu, al contrari del que es pot objectivament pensar”.

Fins al punt que els responsables consistorials de desenvolupament local i turisme fixen el cap de setmana i, en concret, el diumenge com a dia estrella per tal de dur a terme fires i esdeveniments com ara el Remei Art; la Fira de la Transhumància (junt amb altres municipis), o bé totes aquelles propostes vinculades al Castell de Penyafort.

Als integrants de les parades del Mercat d’Artesania se’ls demana, com assenyala Jordina Camps, “que siguin el més artesans possible, però també que aportin constància i el seu compromís. Ara bé, ens sorprèn agradablement observar que per ells mateixos ja exhibeixen una solidaritat i col·laboració que ens admiren i que, junt amb valors més objectius, han fet que per a la nostra regidoria de mercats s’hagin convertit en una prioritat i hi hàgim apostat fort. És possible que la predisposició per part de tots plegats hagi estat un dels motors principals de l’èxit d’aquesta iniciativa”.

Sumar en benefici de tots

Amb l’objectiu de consolidar el projecte, actualment “ens estem asseient amb una disposició absoluta, de manera que s’estableix una comunicació fluida. Des de l’ajuntament existeix una significativa bona voluntat perquè s’ha trobat entre els artesans uns portaveus que resulten cabdals perquè les coses tirin endavant”. A uns i als altres, els agradaria que “el Mercat d’Artesania acabés sent una part integrant del mercat setmanal amb tot el que això comporta cada diumenge i no tan sols el primer diumenge de mes”.